מעונין להשקיע בעסק חברתי?


תופעת העסקים החברתיים בעולם תופסת תאוצה בכל המובנים. גם בישראל נראה שתחום זה תופס תאוצה, אולם שני החוסרים הגדולים ביותר הקיימים כיום בשוק – נגישות להון, והצמחה של עסקים חברתיים בשלבי SEED, ו-PRESEED הם החסמים הגדולים ביותר לצמיחה זו. אסקו, מרכז פיתוח והקמת עסקים חברתיים פותרת את שני החוסרים הללו באמצעות ייזום והצמחה של עסקים חברתיים בשלבים אלו. הצוות היזמי של אסקו, המכיל כולו יזמים בעלי ניסיון עשיר ורב שנים הן בתחום החברתי והן בתחום העסקי, מאפשר חיבור מיטבי לשותפי תוכן - עמותות, יזמים, עסקים או משקיעים - שמעוניינים להצמיח עסקים חברתיים מתוך הפעילות הנוכחית שלהם או ביצירת פעילות עסקית חברתית חדשה.

 


הערך החברתי מהמיזמים אותם אנו מקימים מתמקד ב:
  • שוויון הזדמנויות לאוכלוסיות מוחלשות:
    • שילוב אוכלוסיות מוחלשות בתעסוקה. למשל נערים בסיכון ואנשים עם מגבלה.
    • פיתוח פתרונות טכנולוגים לשיפור איכות חיים עבור אוכלוסיות מוחלשות
  • פריפריה גיאוגרפית וסוציו-אקונומית חזקה בתחומים של: חינוך, בריאות, תרבות, תעסוקה.
  • עמותות עם מינימום תלות בתרומות מתוך העמקת המטרה החברתית פיתוח מנגנונים מניבי הכנסה לעמותות
  • פתרונות לקיימות ושיפור איכות הסביבה כמו: מיחזור, כלכלה שיתופית, תחבורה, מים, אנרגיה, חינוך לקיימות,
  • הוזלת יוקר המחייה
  • קהילות מקומיות חזקות במיקוד על פיתוח כלכלי מקומי ומקיים של עסקים קטנים

ומעל הכול לייצר עסקים מסוג אחר – כאלו שמחויבים לסביבה ולחברה האנושית

 


 

הערך הכלכלי ממיזמים אלו מכוון להחזר השקעה במודל של Patient Capital תוך6-8 שנים, עם תשואה סולידית על ההון לאחר מכן.

 


השיטה: The Launchedpad

אסקו קמה כעסק חברתי שמקים עסקים חברתיים, נכנס בשלבים מוקדמים אלו עם יזמים, עסקים ועמותות כיזם עסקי חברתי ונותן מענה לשתי בעיות מרכזיות:

01 חוסר הידיעה כי אפשר לבנות עסקים חברתיים כפתרון בר קיימא לבעיות חברתיות

02 חוסר הידע והניסיון איך לעשות זאת: הן מההיבט של היזם חסר הידע והניסיון העסקי, החברתי והחיבור ביניהם, והן מההיבט של חיבור בעלי עניין - הגופים הרבים (מהמגזר הציבורי, העסקי והחברתי) שיכולים לתמוך ביזמות כזו כדי להפכה לרווחית.

בכל שנה, מתוך כ150 יזמים/עמותות/ארגונים הפונים לאסקו להקמה של עסק חברתי, מגיעים לועדת ההשקעות כ-20 יזמים/גופים/עמותות. מתוכם נכנסים לייזום בLaunchpad 6-8 מיזמים ולכל אחד מפותחות במסגרת החממה שתי שורות רווח:

חברתית- SROI (Social Return on Investment)

כלכלית - FROI (Financial Return on Investment).

כל מחזור השקעה ב Launchpad הוא שנתי ועבורו אסקו מגייסת הון.

בכל מחזור אנחנו מתחילים בדיקת ניאותות ל6-8 רעיונות אלו כשמתוכם יקומו בממוצע 2-3 עסקיים חברתיים להם אסקו תהיה שותפה ומושקעת.

1-2 מהרעיונות בכל מחזור יהיו של אסקו ללא ארגון/יזם בשלב ראשון.

החזר השקעה עבור הLaunchpad הוא תחת מודל של Patient Capital קרי:

  • החזר השקעה תוך של 6-8 שנים
  • תשואות סולידיות לאחר מכן

מערכת הערכים שלנו, ומה שמיוחד במודל העבודה שלנו הינו שילוב של

  • Creating a Triple Bottom Line Impact: Planet, People, Profit
  • בניית הערך המשותף (Shared Value) בין כלל מחזיקי העניין
  • Slow Entrepreneurship / Patient Capital
  • Hands On Approach