הדבר הגדול הבא והוא בגודל של מחוז באנגליה
ינואר 22, 2015
מקריירה צבאית לעסקים חברתיים – מה דחף את בן להקים עסק חברתי ?
מרץ 8, 2015

איך משנים את המציאות עם תפוח, סיידר והרבה טכנולוגיה ?

לפני כמעט שנה נולד רעיון משותף לנו ולעמותת תפוח, להקים יחד בית תכנה עסקי חברתי שיגשים גם את המטרות החברתיות שחשובות לנו וגם יהיה עסק רווחי

בימים אלו, אחרי מסע מרתק הגענו לשלב הרשמי של פתיחת העסק:

תכירו את סיידר, בית תכנה תוסס

לקוח ראשון יש, עובד ראשון יש, חודשים ושעות של עשייה אינטנסיבית הגיעו היום לשיא נוסף של פתיחת רשמית, עדיין צעדים ראשונים אך בהחלט יש מה לחגוג.

לפנינו עוד דרך ארוכה ואינטנסיבית כדי להוביל את העסק ליציבות, לגייס עובדים ולקוחות, לעמוד ביעדים שהצבנו ולכוון את התהליכים, את הגדרות העבודה, לייצר שיתופי פעולה חדשים ונוספים ולהמשיך לצמוח.

אבל אני רוצה לקחת אתכם כמה חודשים אחורה- 8 חודשים לייתר דיוק, אז התחלנו לרקום את העסק.

עמותת תפוח שמקדמת את צמצום הפער הדיגיטלי ומקיימת הדרכות בתחום הטכנולוגי לפריפריה החברתית והגיאוגרפית הרימה את הדגל והעלתה את הרעיון של בית תוכנה חברתי שיעסיק את בוגרי הקורסים שלה. הבוגרים היום אינם מצליחים להשתלב בתעשיית ההי טק בישראל לאור חוסר ניסיונם בתחום- פרדוקס ידוע ומוכר לרוב בוגרי התארים והמקצועות השונים.

"אין לי מספיק ניסיון ואין מי שיתן לי הזדמנות לצבור את הנסיון כדי לעמוד בדרישות הסף של הרוב המוחלט מהמשרות."

techומה עשינו מאז?

בתור התחלה הבנו שצריך ללמוד ולהכיר את התחום דרך הרגליים, אז נפגשנו עם 10 בתי תוכנה בשוק, גדולים וקטנים על מנת להבין את מקומות העבודה הפוטנציאלים של המתכנתים, הבנו מה הן דרישות הסף לכניסה, אילו מבחנים הם מעבירים את המועמדים למשרות.

בדקנו אילו שירותים הם מציעים ללקוחות שלהם, בחנו מהי רמת השכר של העובדים, מה העלויות שלקוחות משלמים ובדקנו גם את הנכונות שלהם להעסיק מתכנתים צעירים ולהשקיע ו"לגדל" אותם.

ניתחנו את המשרות המוצעות בשוק ומהו הנסיון הדרוש בהן וגילינו עד כמה בעיית התעסוקה עמוקה בתחום – 98% מהמשרות פתוחות לבעלי נסיון בלבד ורובן במרכז בכלל ובתל אביב בפרט

רשמנו לעצמינו: עלות תפעול של בית תוכנה הינם גבוהות יחסית- על מנת לספק מוצרים איכותיים ולעמוד בסטנדרטים גבוהים עלייך להחזיק אנשי מקצוע שמשכורתם גבוהה מאוד, מחיר שמכתיב את גודל הפרוייקטים שבית התוכנה יכול לקחת ואת המחירים ללקוחות.

נפגשנו וחקרנו 150 בוגרים של תפוח, שסיימו קורסים בתכנות והכרנו את הצרכים שלהם, מה הם מחפשים, באילו משרות מעוניינים להשתלב, מה הקשיים שלהם במציאת עבודה היום ( שוב, הרוב הגדול הצביע על העדר ניסיון)

מיפינו את בוגרי העבר של הקורסים על מנת להבין כמה מהם השתלבו בשוק התעסוקה הרלוונטי ומיפינו מי מהם היה יכול להשתלב עם רק היה צובר את הניסיון.

במהלך הדרך פגשנו מספר בתי תוכנה קטנים בהם קיימת סבלנות לחניכה והצמחה של עובדים צעירים, הם מוכנים לקבל אותם חסרי ניסיון, להשקיע בהם על מנת שיהיו מתכנתים מנוסים ולרוב בשלב הזה הם עוזבים לעבוד במשרות רווחיות יותר וכך ההשקעה יורדת לטמיון והסבב מתחיל מחדש – פה כבר נדלקה לנו נורה חיובית ראשונה.

אחד הדברים היפים ביזמות היא הדינמיות, היכולת להתמודד עם אתגר ולמצוא פתרון מבריק שיקדם את המיזם ולכן חיפשנו את המקום בו יהיה WIN-WIN של כל הגופים וגם מצאנו. שיתוף פעולה עם בית תוכנה קיים שכבר צבר את המסוגלות הטכנולוגית, מחזיק מתכנתים מקצועיים ומשופשפים ובעל מחויבות להצמחת הדור הבא של המתכנתים.

פיתחנו מסלול העסקה בו בכל פרויקט מוצמד לג'וניור (המתכנת הצעיר) מתכנת בכיר ומנוסה אשר חונך אותו, נותן לו משימות ובודק את קצב ההתקדמות, את איכות העבודה ומכוון אתו לאורך כל הדרך. הוא זה שאחראי על השלמת העבודה עבור הלקוח על הצד הטוב ביותר ובמקביל מאפשר לג'וניור לצבור ניסיון.

ומה יוצא לבית התוכנה מזה ?

אמרנו WINWIN אז עד הסוף, בית התוכנה זוכה להכיר עובדים פוטנציאלים ולסמן מתכנתים צעירים כפוטנציאלים לעבוד אצלו עוד בטרם העסיק אותם- כל מי שגייס אי פעם עובד מבין מה המשמעות של למצוא עובד טוב, וכמה קשה לקלוע על סמך ראיון או קורות חיים בלבד.

בנינו את תהליכי העבודה של בית התוכנה, את המסלול אותו חשוב לנו שהבוגר יעבור על מנת להתנסות ולצבור את הניסיון הדרוש לו, תוך יצירת מסוגלות ושיטות עבודה מסודרות עבורו.

לכל אורך הדרך עבדנו בצורה צמודה עם צוות העמותה אשר יחד איתנו בנה את בית התוכנה, היה מקור ידע וחיבור לגופים אותם הוא מכיר ולאוכלוסיית היעד שעבורה נבנה המיזם.

במהלך הדרך התמודדנו עם קבלת החלטות משותפת, מיקוד בחזקות של כל צד מביא עימו בסל הכלים על מנת לבנות את המבנה הנכון ביותר ולהצליח.

שלב נוסף בהקמת המיזם היה לבחון את הפעילות בזמן אמת ולא להסתפק בתכנית, בשביל זה הרצנו פיילוט, עם לקוח גדול- מחלקת החינוך של אחת העיריות הגדולות במגזר הערבי

ובמקרה זה צוות התכנות פיתח את אתר עבורם, בליווי של סופרוויזר- בסוף התהליך בית התוכנה העסיק את המתכנת במשרה מלאה בה הוא עובד היום וממשיך לצבור את הנסיון שלו- ולשמחתנו כל הצדדים מרוצים.

smile

אז נעים להכיר "סיידר" בית התוכנה החדש שלנו שנפתח בימים אלו ממש.

לקוחות ראשונים כבר יש ולפנינו עוד עבודה רבה ומאומצת

ואיך אתם נכנסים לתמונה ?

האמת שדי בקלות אתם יכולים להיות שותפים לעשייה שלנו

אם אתם מכירים עיריות, עמותות, יזמים, גופים עסקיים שזקוקים לאתר, אפליקצייה, אפיון או פיצ'ר טכנולוגי אחר, זה הזמן להפנות אותם אלינו.

כתבו לנו ממש כאן למטה ותדעו שגם אתם מקדמים עסק חברתי טכנולוגי שמשנה את המציאות לטובה

 

נועה שיק עומדת בראש חממת הייזום Escolab ויחד עם חגי נוה ניהלו את צוות הפיתוח מטעם אסקו במיזם בית התכנה העסקי חברתי "סיידר"