על הון שלטון וחשיבה על פתרון – עמיחי כפיר עם תובנות מהרצאתו של גיא רולניק באסקו
מאי 27, 2014
הסוד טמון במספרים – עופר פלין על ההזדמנויות הכלכליות בתחום העסקים החברתיים
יולי 27, 2014

איך שגלגל מסתובב לו – אלון אלפרוביץ על הקריירה העסקית חברתית שלו

יום שבת, ערב הגמר של מכבי באירופה, ואני במקום לקנות גרעינים למשחק הלכתי להרצאה של גיא רולניק באסקו.
אני קורא הרבה את הכתבות שלו בדה-מרקר (לעיתים נדירות עד הסוף) ומאוד עניין אותי לשמוע אותו – פנים מול פנים – להרגיש, להבין האם הוא מדבר סתם או מה באמת התוכן.
שנית, זה היה באסקו – גילוי נאות, אני בוגר התוכנית המלאה – ליזמות עסקית חברתית.

גילוי טיפה יותר נאות – שמי אלון, אני בן 29 (עוד שניה 30 ולחוץ מזה) והתמזל מזלי אחרי התואר שעשיתי לטוס לשנתיים לאפריקה ולחזור עם מלא כסף ונסיון וידע ורעב אמיתי לעשות שינוי פה בארץ.
הרי מה הבעיה, יש לי כסף, יש לי ידע, יש רצון יש לי יכולת – בטוח יקפצו עלי פה. אז זהו שלא.
לא ספרו אותי פה ומהר מאוד עמדתי ותהיתי מה לכל הרוחות אני עושה? איך אני משלב בין הידע שיש לי בעסקים ואת הרעב העצום שיש לי לעשות שינוי חברתי!
וככה כמו שהדברים הכי טובים קורים – חיפשתי וחיפשתי והגעתי לאסקו, ניסיתי להתקבל לעבודה שם (ללא הצלחה…) אבל שוכנעתי להרשם לתוכנית ליזמות וחדשנות עסקית חברתית וטוב שכך.

במקביל עבדתי בתור מלווה עסקי לעסקים קטנים ובעיקר התחלתי ללמד התנהלות כלכלית חברתית וכך בעצם גם להתחיל ולהגשים את החלום שלי. לאט אבל יציב.
וכל הזמן המשכתי לחפש, עבודות וייעוד והגשמה עצמית ומקצוע. ואיך אני תורם ועוזר עוד ועוד ולשמחתי, התוכנית היא בדיוק מסוג הדברים שפתחו לי תודעה והחדירו לי שינוי בחיים בלי להבין תוך כדי איך זה קרה.

כיום שנה וחצי אחרי וערב ההרצאה עם גיא רולניק, כך נראית המציאות העסקית חברתית שלי:

קיבלתי אישור להקים בית קפה לנוער בסיכון בשכונת התקווה בשיתוף עיריית תל אביב, אני עדיין מלמד התנהלות כלכלית חברתית
ובעיקר, ממש בעיקר – התחלתי עבודה חדשה – רכז תוכנית "לתת עתיד" – פיתוח יזמות זעירה למעוטי יכולת.
התוכנית היא קצת אחרת בנוף של ארגון "לתת" (שמוכר בעיקר בנושא הבטחון התזונתי) – שמטרתה היא לייצר מודל הכנסה יציב ובטוח לאנשים ובעיקר נשים
ע"י פתיחה או קידום של עסק שיכול למנוע הידרדרות למעגל העוני או יותר מזה לתת כלים לצאת ממנו .

וככה בעודי יושב ומקשיב להרצאה המרתקת של גיא רולניק – חשבתי על איך שגלגל מסתובב לו, איך דברים שלמדתי בשנה באסקו
כמו תיאורית כלכליות למיעוטי יכולת, לתת כסף לעניים והם ידעו מה לעשות איתו (מוחמד יונס) ועסקים חברתים פתאום חזרו אלי ובזכותם והיום אני עוסק בזה במשרה מלאה
ואני מאושר, כי אחרי לא מעט שנים אני מרגיש שאני גם עובד במקום שבו אני תורם לחברה ויוצר שינוי – ובעיקר גם מנצל את הכלים הרבים שיש לי לטובת עולם העסקים החברתיים.

בהזדמנות זו הייתי שמח לנצל את הבמה הזו ולפנות אליכם אם אתם מכירים/ות אנשים שיכולים להתאים לתוכנית שלנו שחווים קושי כלכלי ורוצים לצאת לדרך חדשה או חולמים לקדם את העסק שלהם.
אנחנו באמת פה כדי לעזור לאלו שידם אינה משגת

ובלי קשר – אני מרגיש היום (בטח לנוכח ההרצאה האדירה הזו) – אסיר תודה – קודם כל לאסקו שמעל הכל פתחו לי את התודעה ואת הראש ונתנו לי כלים ושפה להשתלב בעולם שבו רציתי. ואת הכלים להשפיע כמו שאני משפיע היום.
ובלי קשר תודה כללית לעולם העסקים החברתיים – אין הרגשה הרבה יותר טובה, בשבילי, לשלב בין יכולת וההבנה והראיה העסקית שלי לבין שינוי חברתי ויצירה של כלים לאנשים לפיתוח העסקים שלהם.

היום אני מגשים את החלום שלי – את האני מאמין שלי.
וככה גלגל מסתובב לו – מעניין מה יבוא הלאה…

אלון אלפרוביץ' הוא בוגר מחזור 2012 של תכנית Escoleaders ליזמות וחדשנות עסקית חברתית ורכז אזור מרכז "לתת עתיד" – פיתוח יזמות זעירה, ארגון לתת – סיוע הומניטרי ישראלי