לפתוח עסק חברתי ולהשאר שפוי – טל גולדשטיין הבעלים של 100% עסק חברתי ומרצה בקורס המבוא של Esco משתף ביזמות שלו
ינואר 3, 2013
מה הקשר בין ברית מילה למלחמה באיידס – צמרת פוירסט על העסק החברתי הבינלאומי Prepex
ינואר 25, 2013

אוכל לגוף, לנשמה וגם לשיקום – דריה אייכלר מציגה את העסק החברתי "מפגש בטעם"

תכירו את דריה אייכלר, יזמית שהקימה את "מפגש בטעם" עסק חברתי שמטרתו לייצר מערך שיקום חברתי ואישי לבעלי מוגבלויות באמצעות אוכל.

דריה, המשתתפת בקורס המבוא לעסקים חברתיים שלנו, הציגה למשתתפי המפגש את ההמיזם שלה ושיתפה מהדרך והחוויות שצברה עד כה.

הרעיון התחיל בארוחת ערב שדריה קיימה עם חברים לצורך העלאת רעיונות למסגרת שיקומית עבור האוכלוסיה האמורה.

עלו הרבה רעיונות, הדיון התפתח עד שלבסוף האסימון נפל, ארוחת הערב עצמה הפכה למיזם: טיפול באמצעות אוכל !

המודל המרכזי בנוי על הפקת ארוחה על ידי אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים, בהדרכת בעלי מוגבלויות, כלומר מדובר גם במסגרת שמעניקה כישורים חברתיים וכישורי חיים יומיומיים, לצד העסקת אוכלוסיה מוחלשת והקניית כלים מקצועיים. המתכון כולל מפגשים קבוצתיים על בסיס שבועי ל-12 משתתפים המדמים רצף תעסוקתי וליווי שיקומי.

מה שקורה בפועל הוא שלכל קבוצה יש מדריך שמנהל את המפגש, את הדיון ואת הפעילות ויחד עם המשתתפים מקיימים ערב של הכנת ארוחה ועד האכילה המשותפת עצמה. בכל שלב ישנן פעילויות חברתיות ומקצועיות המעניקות אחריות מקצועית, הנאה משותפת וכישורי חיים שמשרתים את המשתתפים גם ביום יום שלהם. כל קבוצה היא אורגנית ולחברי הקבוצה יש תמיד מכנה משותף הן ברקע הרפואי והן במטרה החברתית כגון חיפוש עבודה, הכנה לתעסוקה בשטח, התנהלות עצמאית ובמסגרת הוסטלים ועוד.

הבחירה המרכזית של דריה בתחום האוכל ככלי טיפולי היא בגלל האפשרות לחזות בתוצאה מידית ותחושת הצלחה מצד המשתתפים שלומדים, חווים ורואים את התוצר על השולחן ואת החיוכים וליקוקי השפתיים מיד בסיומה, מדובר בסיפוק אדיר ומהיר.

סביב הארוחה דריה מייצרת התנסות שמעניקה כישורי חיים, דימוי עצמי ושייכות, תקשורת בין אישית, מוטיבציה, חווית הצלחה וסיפוק, כישורי חיים בסיסיים ופעילות משותפת.

בשלב זה עלתה שאלה, מדוע בכלל צריך מישהו חיצוני לעמותה או הוסטל שידריך כזו פעילות כשבעצם ניתן לבצע אותה באופן טבעי בארגון, התשובה הייתה שמדובר קודם כל בחוויה עם פנים חדשות, אנרגיות אחרות , שבירת שגרה, שמחדירה מוטיבציה במשתתפים ומעצימה את האפקטיביות של פעילות השיקום והכישורים.

מבחינה עסקית דריה הייתה צריכה לייצר מודל כדאיות לגופים וקהלי היעד של המיזם, לאחר ניתוח של התועלות שהעסק מייצר עלו הנקודות הבאות, שמייצרות עניין בקרב העמותות, הארגונים ולקוחות הקצה:

  • המיזם מפחית מעומס העבודה וחוסך זמן בהכשרה ושיקום לגופים
  • ישנו שיפור מוכח בכישורים האישיים של המשתתפים דבר המייעל את תהליך ההשמה שלהם
  • ערך קבוצתי וגיוון בתכניות השיקום, חיזוק תחושת השייכות לארגון ושביעות הרצון מההשקעה בבעלי המוגבלויות
  • מבחינה כלכלית, הפעילות מייצרת הכנסה נוספת לעמותות דרך סלי שיקום ותעסוקה נתמכת.

כיום הפעילות העסקית צמחה למספר רב של קבוצות ולאחר פחות משנת עבודה דריה כבר בשלב של הרחבת העסק, גיוס כוח אדם ואפשרות לפרנסה מכובדת לצד ביקוש רב שעולה על יכולת התפוקה של המיזם, במילים פשוטות יש יותר ביקוש מהיכולת לתת מענה !

בימים אלו דריה מאתרת רכז מדריכים למשרה מלאה ומדריכים למפגשים במשרה חלקית. לפרטים לחצו כאן