אוכל לגוף, לנשמה וגם לשיקום – דריה אייכלר מציגה את העסק החברתי "מפגש בטעם"
ינואר 10, 2013
איך עסק חברתי יכול לקדם ולפתח נוער בסיכון ? דרך הכלב !
מרץ 19, 2013

מה הקשר בין ברית מילה למלחמה באיידס – צמרת פוירסט על העסק החברתי הבינלאומי Prepex

במסגרת קורס המבוא לחשיבה עסקית חברתית אירחנו את העסק החברתי הרפואי PREPEX והמייסדת-שותפה ומנכ"לית המדהימה שלהם צמרת פוירסט.
זהו עסק חברתי מבטיח בתחום הbiomedical שפיתח מנגנון מתוחכם וחדשני להורדת האיידס באפריקה בצורה משמעותית באמצעות ברית מילה ללא חיתוך לזכרים מבוגרים.

הקונספט כ"כ חדשני ומבטיח שה gates foundation וה-world health organization מאוד מעונינים לקדם את הנושא בצורה גורפת באפריקה.

רגע לפני ההיכרות עם צמרת והמיזם, הציג בפנינו ניר גורדון, את התפיסה כי "האוצר" החברתי והעסקי האמיתי נמצא בהשקעה באוכלוסיות העניות והנזקקות יותר כל פני כדור הארץ, אלו שמכונות "תחתית הפירמידה". ניר תאר כי הפוטנציאל הכלכלי עבור תאגידים וחברות אשר יזהו את הצורך בפתרונות ומוצרים ברי השגה עבור שכבות אלו הוא עצום ולאותן חברות יש הזדמנות יוצאת מן הכלל לזהות שוק כלכלי שפעילות עסקית עבורו, תקדם, תצמיח ותשפר את חייהם של מילארדים. עוד על הנושא ניתן ללמוד בניתוח מאמרו של פרופ' פראלהאד, על ידי ניר בקישור הבא: bottom of the pyramid

המסע של צמרת בעולם העסקים שעושים טוב, החל לאחר 12 שנים בתחום השיווק בעולם העסקי ובעיקר בשנות הבועה האינטרנטית בארה"ב ובגלי הפיטורים החלה צמרת להרגיש שמשהו חסר, שבעצם כל העשייה היא סיב הכסף ולא סביב ערכים. נקודת מפנה שלה הייתה כשקראה כתבה על צניחת רמת החינוך בישראל ואז צמרת פשוט הבינה שהיא לא בכיוון הנכון.

הצעד הבא היה ניסיון להקמת מיזם חברתי בתחום החינוך והמצוינות תחת השם "דור חדש" שמטרתו לקרב בין יהודים אמריקאים וישראלים כדי דרך תרבות וחינוך. הפעילות הייתה רבה ומגוונת אבל היא הייתה פילנתרופית ואחרי חמש וחצי שנים של משרה וחצי, צמרת הבינה שכדי להמשיך לתרום ולעשות טוב ברמה שתוביל לשינוי, היא חייבת גם להתפרנס מהפעילות שלה.

את הניצוץ העסקי חברתי היא מצאה בהרצאה שהיא נכחה בה לפני 3 שנים, בנושא נגיף האיידס בכלל ובפרט תרומת תהליך המילה להפחתת הסיכוי להידבקות בנגיף. המחקר הוכיח כי התהליך הרפואי מקטין את ההידבקות ב-70%. יעדי המחקר היו לימול 20 מיליון גברים על פני 13 מדינות באפריקה, עד שנת 2015, במטרה ליצור מניעת הידבקות בקרב 4 מיליון גברים ולהוביל לחיסכון של 16 מיליארד דולר מכספי תרומות וטיפול.

המחקר העלה כי בעת זקפה תאי העור סביב העורלה רגישים מאוד ונפצעים בקלות ומהווים פתח להידבקות, לאחר הסרת העורלה התאים סביב כיפת הפין עמידים יותר ואינם נפצעים, עם מוסיפים לתהליך זה את החינוך והמודעות לשמירה על יחסי מין בטוחים, הסיכונים פוחתים בעשרות אחוזים.

צמרת ושותפיה לקחו על עצמם את האתגר למצוא פתרון טכני לתהליך המילה כדי לעזור למבצעי המחקר להשיג את יעדם ואת המענה הם מצאו באמצעות יצירת נמק רפואי בדומה להסרת חבל טבור לאחר לידה, כלומר, עצירת זרימת הדם לעורלה באמצעות אטב פלסטיק ייחודי

התהליך עצמו קל לביצוע, אינו כואב ואינו כולל שום ניתוח פולשני או חיתוך, בנוסף מדובר בתהליך שקל ללמד אותו והמטרה היא להפיץ הלאה את ההליך על ידי אנשי רפואה מדרגים ראשוניים ולאו דווקא מנתחים או רופאים בכירים.

כשצמרת הציגה את המסע העסקי חברתי היא פירטה על השלבים הבאים שלדעתה, היוו אבני דרך ומפתח להצלחת המיזם:

הרעיון וההשפעה החברתית: למצוא צורך קיים או בעיה שצריך לפתור ולבחון מה תהיה ההשפעה החברתית שהרעיון ישיג אם ימומש.

המוצר: לבחון ולהגדיר מי צרכן הקצה שישתמש במוצר, מי שאר בעלי העניין שירצו לרכוש את המוצר ומדוע דווקא את המוצר הזה ולשמור על נאמנות לערכי המוצר.

המודל העסקי: להבין מהיכן יגיע הכסף, למי יש אינטרס לקחת חלק במיזם וכיצד הוא ישלם על התועלת שהוא ירוויח מהמיזם. במקרה של PREPEX מדובר בסכום של 16 מיליארד
דולר הקיים מכספי השקעה ותרומות.

תחרות: שמירה על היתרון העסקי מבחינת PREPEX כוללת גם הבטחה לשמירת פטנט בכל ארץ שמוגדרת כיעד מכירה וגם שמירה על יתרון של המוצר על מול מתחרים עתידיים, לרבות
תהליכי אישור המוצר על ידי ארגון הבריאות העולמי, האירופאי וה-FDA האמריקאי

גיוס משאבים: תמחור נכון, הערכת עלויות חדירה לשוק, שיווק והפצה, חינוך השוק, עלויות ההדרכה ועוד משתנים רבים הם רק חלק מהמודל הכלכלי שהחברה הייתה צריכה לבנות כדי
לגייס את ההון להקמת והפעלת המיזם. בתחילה נעשתה פנייה לביל גייטס מאחר והוא כבר השקיע 4 מיליארד דולר בתחום ועבד מול חברה סינית, באופן צפוי הפנייה נענתה בסירוב ואת
"האריה העסקי" שלהם מצאו חברי המיזם בשרת הבריאות של רואנדה שהחליטה להשקיע ולסייע במיזם. לאחר תוצאות הפעילות וההצלחות של המוצר, ביל גייטס כבר מיוזמתו פנה
וביקש להשקיע בעסק החברתי

בחודשים הקרובים הפעילות של PREPEX באפריקה עתידה להתעצם ורוב מדינות היבשת יקחו חלק בפרוייקט בעידוד והשקעת ממשלת ארה"ב וקרן ביל גייטס.

במקביל המיזם זכה בכל הקטגוריות בתחרות MEDTECH העולמית למיזם רפואי חדשני והחשיפה התקשורתית העולמית היא בהתאם. הצעד הבא מבחינת היזמים היא הקמת קרן השקעות שמטרתה קידום המלחמה באיידס ברואנדה והתחייבות כי החברה תשקיע עשרות אחוזים מההכנסות שלה בקרן לטובת תושבי רואנדה

וכמשפט סיום מלא השראה סיימה צמרת במילים הבאות:

"המיזם שלנו צמח מכך שבן אדם אחד שישב בין רופאים אחרים, לא קיבל את הדעה של הרוב והחליט לחשוב אחרת כדי למצוא פיתרון "

לראיון עם צמרת אודות המיזם לחצו כאן