מנסים רק לסגור את החודש ? – עופר פלין על האתגר הכלכלי של ארגוני המגזר השלישי
ספטמבר 22, 2014
"ההריון" שלנו ארך 7 חודשים והנה נולד עסק חברתי
דצמבר 28, 2014

איך מרגיש תהליך פיתוח עסקי חברתי לעמותה – יעל לוז מבית דניאל בראיון אישי

כבר יותר משנה שאנו פועלים יחד עם עמותת בית דניאל על פיתוח עסקי חברתי. מדובר בתהליך עמוק שכולל פיתוח שירותים, אירועים, סדנאות ותכנים ברוח היהדות הפלורוליסטית של המרכז

ומטרתו הרחבת היריעה והגדלת הקהל ובעלי העניין של העמותה ולמשימה המאתגרת הזו יצאנו לדרך יחד עם יעל לוז, מנהלת תחום התוכן במרכז וכיום לשמחתנו הפרוייקטורית העסקית חברתית בעמותה

אחרי תקופה עמוסה ומרגשת עצרנו לרגע כדי לשמוע מיעל, בראיון אישי, על החוויה שלה מהתהליך והמסע עד כה

מה גרם לך לחשוב על פיתוח עסקי חברתי לעמותה שלכם ?

במשך תקופה לא קצרה חזינו בירידה בכמות האנשים שמגיעים למסגרות ולפעילויות שלנו. ידעתי שאנחנו עושים דברים טובים ואיכותיים ולא הבנתי למה אנשים לא מגיעים

מעבר לתחושת התסכול והאכזבה מדובר גם בבזבוז של זמן וכסף ונשקעת משאבים שלא מובילים לתוצאה הרצויה והרגשתי שאנחנו מפספסים את המטרה שלנו אם אף אחד לא יודע מה אנחנו עושים

חיפשתי עזרה מקצועית כדי לשווק את הפעילות שלנו וככה התבשלנו עד שהגענו לאסקו

איך בחנתם עם מי לעבוד, במי לבחור ?

ידעתי שאנחנו לא צריכים איש שיווק או יועץ כללי אלא מישהו שמבין את העולם שלנו את התחום ואת האידיאולוגיה ושיכיר את עולם העמותות והעסקים החברתיים ואז קיבלתי המלצה עליכם מקרן גנדיר

איך הרגשת בצעדים הראשונים ?

האמת שבהתחלה קצת נבהלתי מעומק העבודה והיה לי קושי להתמסר לתהליך, הייתי קטנת אמונה והרגשתי לא פעם שאני מקובעת. אבל ככל שהמשכתי לעבוד עם עופר התחלנו להכיר אחד את השניה והעבודה המשותפת התחילה לזרום.

לאט לאט הבנתי שכדי לבנות את הפעילות העתידית הנכונה, צריך לקחת הרבה צעדים אחורה כדי לבחון ולנתח את כלל הארגון ואז לבנות בסיס יציב שממנו נוכל לפתח את השירותים הנכונים

כמו שאמרתי, בהתחלה זה הרגיש לי שקפצתי למים עמוקים מדי וחששות כמו איך לרתום את הצוות או איך לנתח ולהגדיר מה הם הערכים של המותג "בית דניאל" גרמו לי לחשוב "למה נכנסתי לזה" ?

מתי התחלת להאמין שעשית צעד נכון ?

תוך 2-3 פגישות כבר הבנתי שהתהליך נכון לנו. השפה שלנו הפכה להיות משותפת ואני ועופר יותר ויותר הבנו אחד את השניה והפנמתי שזה הולך להיות תהליך ארוך ומרתק והבנתי שזו חשיבה אחרת לגמרי ממה שהכרתי. העבודה עם כלים מקצועיים, עם תהליכים מסודרים בתחום השיווק ופיתוח המוצרים ותכנון מוקפד וברור של תהליכי מכירה המחישו לי עד כמה הבחירה הייתה מעולה. באופן אישי הציג לי מאוד שעד אסקו לא היה משהו מובנה בעבודת השיווק והפיתוח במרכז ועכשיו אני יודעת לייזם את התהליכים האלו בעצמי בצורה מדוייקת ומקצועית ולא בשליפה מהמותן

איך באמת הייתה התחושה לעבוד בכלים מקצועיים ?

דבר ראשון זה הוריד אותי לשטח, לפרקטיקה. אם לפני כן הייתי "יושבת" במגדל השן שלי ומחליטה על דעת עצמי מה נכון לקהל שלנו, אז הבנתי שלא ככה מייצרים שירותים עם ביקוש ולא ככה נראה תהליך שיווק נכון. אני שואלת, מתייעצת, מרגישה את השטח ומתוך זה מבינה באמת מה הקהל שלנו רוצה וצריך. הרגשתי שאני מתחברת לקהל שלנו בצורה עמוקה יותר ולא בשגר ושלח.

דבר שני למדתי וביצעתי בפועל יחד איתכם תהליך עמוק מא' עד ת' של פיתוח תוכן שמצד אחד מקדם את הערכים והמטרות של המרכז ובאותה נשימה זה מוצר מעניין שיש לו ביקוש וגורם לאנשים להגיע. זו תחושת סיפוק מדהימה לעבור משלב רעיון, דרך הייזום שלו ועד הלקוחות המרוצים

כמובן שאני עדיין נמצאת בתהליך ולא הכל ורוד, בכל יום יש אתגר שצריך להתמודד ולהשכיל ממנו אבל היום יש לי את הכלים לעשות את זה

מתוך העשייה שציינת, מה התובנות העיקריות שלך ?

שצריך לעבוד כצוות ולא לבד ושכולם צריכים להיות מכוונים לתהליך שכזה בארגון. אני מציינת את זה כי בהתחלה אמנם פיתחתי עם עופר את היכולת לתכנן, לארגן, להבחין בין רעיונות עם פוטנציאל לבין חסרי סיכוי. ייצרנו ארגז כלים משמעותי עבורי ומצאתי את עצמי עובדת עם כלים כמו סקרים, שאלונים, בקרה וצירי זמן להשקת קמפיינים, אבל באותה נשימה נוצר עומס גם מקצועי וגם נפשי והבנתי שכדי שתהליך כזה יצליח באמת צריך את כל "הלהקה" וזה לא רק על הכתפיים שלי.

צריך להבין שמדובר בפעיולות כמו תכנון המוצר, המיתוג שלו, הגדרת קהלי היעד הנכונים, מציאת כלי השיווק שרלוונטיים ובניה של תכנית שיווק לכל מוצר או שירות שכזה ואז כמובן, צריך להוציא אותה לפועל. כדי שזה יצליח למדתי איך להעזר בצוות שלנו, בקהילה, במתנדבים ולייצר שיתופי פעולה עם ארגונים וגופים אחרים.

איך ההתרשמות שלך מהעשייה היזמית עם אסקו ? העיקרון של Learning By Doing

הבנתי מהר מאוד שאין נוסחה מתמטית שתוביל אותי להצלחהבטוחה ובכל פעם אני צריכה לתכנן את ולמצוא את הפעולות הנכונות. בכל פעם שפיתחנו מוצר או אירוע הבנתי שאני צריכה להגדיר לו את הקהל הנכון ולמצוא את הדרך האפקטיבית להגיע אליו וכמובן במקביל לבחון האם השקעת הזמן והמשאבים מובילים אותי למטרה הרצויה. ממש בכל פעם לבנות את המסרים, העיצוב, היצירתיות, המשפך השיווקי והתכנים ואז להוציא הכל לפועל עד רמת קמפיין בפייסבוק או תליית פוסטרים בגנים. היום אני במקום שאני יודעת לנתח קמפיינים של ארגונים אחרים ומיד לזהות מה אפשר היה לעשות אחרת.

מתי הרגשת בפעם הראשונה שהצלחת ?

היו לי כמה מקרי הצלחה שנתנו לי רוח גבית כמו לדוגמה שתכננתי סדנת צילום רחוב ברוח פרשנות דתית. בניתי את הסדנה הזו מאפס, כשהיא עתידה לקדם את הערכים של קהילה, פלורוליזם ופרשנות מודרנית לתכנים יהודיים, הגדרנו את קהלי היעד וקמפיין השיווק והוצאתי אותו לדרך ושלושה ימים לפני פתיחת הסדנה לא עמדתי ביעד ואז עם הגב לקיר בחרתי בקפידה כמה פעולות שיווק נוספות שהוכיחו את עצמן ויצאנו לדרך עם כמות המשתתפים הרצויה.

מקרה נוסף הוא אירוע טו בשבט שערכנו בחג האחרון ובו קיימנו סדר טוב בשבט ייחודי במטרה לקיים פעילות עם משפחות בקהילה, לייצר אירוע לכל המשפחה ולרתום גם את הילדים וגם את ההורים ובאמת העבודה המקצועית הוכיחה את עצמה, עברנו את היעד וחגגנו עם 60 משתתפים.

הצלחה נוספת היא שיחת הכוונה שקיימתי עם צוות המרכז ובה הסברתי לעומק את התהליך ואת ההשגים והתוצאות עד השיחה ובחנו יחד איך והיכן הם יכולים להשתלב ולתרום. הפידבקים היו מצויינים והרגשתי שאני יודעת בדיוק מה אני עושה ולהיכן אני מתקדמת ולא פחות חשוב, הרגשתי שנוח לי עם התפקיד והמקום החדש שלי בעמותה

איך את חושבת שבית דניאל, כעמותה הרוויחה מהתהליך עד כה ?

השינויים היו גם פנימיים וגם חיצוניים. חידדנו את ערכי המותג של בית דניאל ובנינו מוצרים ושירותים בהתאם. גם הנראות של המקום השתנתה בהתאם לערכים, לדוגמה הפקנו את קיר תמונת הקהילה שייצר תחושה של משפחה ומעורבות וחברי הקהילה שלנו נרתמו למשימה, הקמנו גינה קהילתית בשיתוף ואחריות חברי הקהילה, אפילו עיצוב המקום מבחינת ריהוט, צבע ובכללהמרכז מבחינה פיזית עברו שינויים והתאמות לערכי המותג.

כמובן שהמוצרים, האירועים, התכנים שלנו משקפים ומעבירים את מי שאנחנו והכל נבנה בהתאם לערכים ובצורה מובנית ויסודית. אנחנו שמים דגש על שיתוף פעולה בין המחלקות השונות במרכז ומסתכלים על הכל בזוית רעננה ואחרת.

זה משהו שכולם במרכז רוצים ומשתוקקים לו והתחושה שאין היום איש שיווק אחד במרכז אלא כולם נרתמים כדי לקדם את בית דניאל

מה הרגשת שקיבלת מאסקו ?

קודם כל WAKEUP CALL שיקפתם לי את המצב הראשוני ומיד הצגתם לי לאן אפשר להתקדם. התהליך הזה היה הדבר הכי אינטנסיבי שחוויתי והתחושה הייתה שכל הזמן שמתם לי מראה מול העיניים כדי שאני לא אחזור לצורת ההתנהלות ובאותו זמן הענקתם לי חלון לעתיד. התחושה העיקרית היא שאני בתהליך מקצועי, מדרבן שדוחף אותי לעוד עשייה ובאותה נשימה אסקו מוציאים איתי לפועל את פעולות השיווק, מחברים אותי לגופים וארגונים רלוונטיים, משווקים אותנו בערוצי השיווק שלהם ונותנים את ההרגשה שהם חלק מהמנוע של התהליך

אהבתי מאוד את הדינמיות בעבודה עם עופר, היצירתיות, אפילו בדברים הקטנים כמו בחירת מקום המפגש, כל הזמן לגרום לי לחשוב אחרת, לשנות, לבחון נושאים מזוויות אחרות. הפעילות משלבת בין עבודה פרקטית לבין למידה ופיתוח מיומנויות ואני עדיין מפנימה ולומדת, מתרגלת ומתפתחת מכל תהליך שיווק שאני מוציאה לפועל משלב התכנון ועד המכירה

איך יראה העתיד של בית דניאל לדעתך ?

ההתקדמות תלויה לדעתי בהפנמה עמוקה ושיתוף פעולה בין הצוות ואמונה משותפת בתהליך, כי קל מאוד לחזור למה שעשינו

אני מאמינה שהתהליך העסקי חברתי יחדד וימקד את הפעילות שלנו ויוביל לחיזוק הקהילה ולהגדלתה.

באופן אישי אני מקווה שעם התרגול והניסיון הפרקטי אני אמשיך להתפתח כמנהלת שיווק שבטבעיות תדע איך להמשיך ולהצעיד את בית דניאל להשגת היעדים והמטרות

ומשפט לסיכום

למדתי דרך הרגליים ששיווק זה ממש לא רק ללכת ולמכור, זה תהליך שמתחיל בבניית בסיס, בערכים, בארגון, בצוות, בשפה ורק בסוף הכל מחלחל לקהל שלנו.

 

יעל לוז היא מנהלת פיתוח תוכן בעמותת בית דניאל ליהדות רפורמית ומי שמובילה יחד עם אסקו את המרכז בתהליך פיתוח עסקי חברתי במסגרת ה – Escolab,