איך משלבים בין טכנולוגיה לעסקים חברתיים ? – Donating By Playing
אוגוסט 16, 2014
איך מרגיש תהליך פיתוח עסקי חברתי לעמותה – יעל לוז מבית דניאל בראיון אישי
ספטמבר 28, 2014

מנסים רק לסגור את החודש ? – עופר פלין על האתגר הכלכלי של ארגוני המגזר השלישי

לרובנו, המושג "מנכ"ל עמותה" כמעט באופן מידי מצייר תמונה של נושא דגל, בעל תפקיד שמחויב לחזון ופועל על פי מטרות, אחד או אחת שמזיזים הרים על בסיס קבוע ופועלים מבוקר עד ערב כדי לשנות את המציאות לטובה עבור המוטבים והמטרות, בזכותן לקחו על עצמם את התפקיד

מה שכנראה רובנו לא יודעים זה שבפועל עיקר הפעילות כיום של מנכ"לי עמותות בפרט ומשאבי העמותה בכלל מושקעים במאבק אחר, מאבק של הישרדות כלכלית והמרוץ אחר התרומה הבאה

"80% בממוצע, מזמנו של מנכ"ל ארגון חברתי בארה"ב מושקע בפיתוח משאבים וגיוס המימון הבא"

הציטוט מעלה* מספר את המציאות המאתגרת של מגזר העמותות בארץ ובעולם, מציאות שבה ארגונים שהוקמו לקידום מטרות חברתיות, או סביבתיות מוצאים את עצמם משקיעים יותר ויותר מאמץ בלגייס את התרומה הבאה, שתאפשר לארגון להמשיך ולהתקיים, כשבפועל השקעת המאמצים מעכבת את הארגון מלהשיג את יעדיו ויוצרים מציאות ללא יציבות כלכלית

בארה"ב ובאנגליה לדוגמא הערכת כלל אצבע היא שעמותה משקיעה 40-60% מהמשאבים בגיוס התרומה הבאה וזאת בעיקר לאור הנתון המדאיג שבכל שנה 16% מהעמותות מסיימות בגירעון כלכלי ורבע מהמגזר מצליח לייצר רזרבה תפעולית לחודש בלבד*. בישראל ההערכה היא שהתמונה לא פחות עגומה ובה 25%-45% מהמשאבים מופנים לאותו המאמץ*. הערכות אלו מדאיגות במיוחד לאור העובדה שהפערים והצרכים רק הולכים וגדלים בזמן שהתקציבים הממשלתיים הולכים ומדלדלים.

כיום בישראל מוערך ההון במגזר החברתי בכ-120 מיליארד דולר שמתחלקים בין -20 אלף עמותות פעילות. רובו של סכום זה מגיע מתקציבים ותמיכה ממשלתית (54%) ורק 16% מתרומות. סך התרומות מתוך ישראל הינו 5.6 מיליארד ₪ כשרק 27% מהסכום מגיע מהמגזר העסקי ולמען ההגינות ראוי לציין כי חצי מהתרומות מבתי עסק הם פחות מאלף ש"ח

index

לנתון מדאיג זה צריך להוסיף את העובדה כי כיום התורמים העיקריים ומנהלי הקרנות הפילנתרופיות מעמיקים את מעורבותם ומבקשים לבחון את הטיפול בכספים, למדוד את אפקטיביות הפעילות ולעיתים אף דורשים שיתוף פעולה עבור התרומה. כל אלו מובילים להנחה שהמשימה להשגת יציבות כלכלית של המגזר הופכת למאתגרת יותר ויותר, להמחשה מצוינת למצב זה זכו 350 משתתפי כנס ישראל תורמת האחרון, במהלכו נשאלו "האם הם הרגישו שיפור ועלייה בגיוס התרומות בשנה האחרונה" רק 15 ידיים הונפו באוויר

לאור כל זאת מתחדדת ההתחושה והשאלה – אם זהו המצב, מדוע ארגוני המגזר החברתי ממשיכים להשקיע כל כך הרבה משאבים בגיוס כספים ולא בוחרים בחלופה אפקטיבית אחרת ?

האלטרנטיבה שאנו מאמינים בה, קיימת ומוכיחה את עצמה בעיקר בחו"ל, אך לשמחתנו בשנים האחרונות תופסת תאוצה גם בישראל. מדובר בפיתוח מנגנון עסקי חברתי לעמותה המאפשר ייצור הכנסה עצמית, צמצום תלות בתרומות, גיוון בפעילות הארגון והעמקת האימפקט החברתי עבור המוטבים, העובדים ובעלי העניין

את הפוטנציאל הגלום בפיתוח מסוג זה ניתן לראות לדוגמא באחוז העמותות בארה"ב שהציגו בשנת 2013 גידול בתזרים החיובי, 33% מהן ייצרו הכנסה זו באמצעות מנגנון עסקי חברתי והובילו לכך שבסקר שנערך בקרב המגזר החברתי 40% מהארגונים דיווחו שהם מעוניינים בפיתוח עסקי חברתי בשנת 2014

דוגמא נוספת מגיעה מאנגליה בה במהלך השנה החולפת 56% מהארגונים ללא כוונות רווח, פיתחו שירותים ומוצרים חדשים המתבססים על המודל העסקי חברתי במטרה לייצר הכנסה עצמית ולגוון את פעילות הארגון עבור ויחד עם המוטבים*

נקודה נוספת שחשוב לקחת בחשבון היא שכיום יותר מתמיד הציבור מעדיף לרכוש ולהיות חלק מפעילות עסקית חברתית, מחקרים כמו של חברת נילסן, משנת 2012 אודות תרבות הצריכה העולמית ונתונים מהמחקר של ארגון SEU האנגלי משנת 2013 אודות רכישה מעסקים חברתיים ועמותות עם מנגנון עסקי חברתי מציגים כי 55% מהנשאלים מעדיפים לרכוש שירות או מוצר מארגון המציג אימפקט חברתי ובאנגליה, אפילו בעת משבר כלכלי, 38% מהעסקים ההיברידיים דיווחו על צמיחה כלכלית ו63% הציגו תחזיות חיוביות לשלוש השנים הקרובות

index1

ומה בארץ ?

התחום בישראל מתפתח בצעדי ענק, אמנם ישנן רק עשרות עמותות בלבד שפיתחו מנגנונים עסקיים חברתיים, לצד כמה מאות עסקים חברתיים אך ההתפתחות בארגוני התשתית, קרנות ההשקעה העסקיות חברתיות, המשקיעים הפרטיים ואפילו שינוי במיסוי והקמת הקרן הממשלתית לתמיכה במיזמים עסקיים חברתיים, כל אלו מצביעים על פוטנציאל עצום לתחום שנמצא רגע לפני הפריצה

ציינתי את כנס הפילנתרופיה ועימו גם אסיים. באחד הפאנלים השתתף מנהל בכיר בחברת גזית גלוב שציין שאיפה שהמגזר החברתי יעשה צעד נוסף בהתפתחות שלו, יעמיק את השימוש בכלים עסקיים וירכוש עוד דרכים מקצועיות וחדשניות לייצור הכנסה ותמיכה כלכלית.

לנו נשאר רק לאמר שלשמחתנו כבר יצאנו לדרך הזו לפני כמה שנים טובות ויש לנו שותפים רבים לאמונה והעשייה,

אולי עכשיו זה הזמן של הארגון שלך להצטרף ?

 

עופר פלין הוא מנהל השיווק של ESCO ומשתדל לקחת מאמרים מקצועיים ארוכים מעולם העסקים החברתיים ולהוציא מהם את החלקים המעניינים עבורכם

 

 

1- מתוך מאמרו של בני שלזינגר במגזין אנפיטק

2- מתוך מאמרה של הדס גבאי, שימושי לשלישי ואתר Inspired Capital

3- מתוך מחקר של ארגון SEU ברטניה 2014

4 -מתוך מחקר של ארגון SEA אנגליה 2013