"עשינו עסק" עם אפי טולדנו – איך מקימים יותר מ-45 עסקים חברתיים עם בני נוער בסיכון
ספטמבר 25, 2012
The First Israeli Social Hackathon – אז מה היה לנו שם ?
אוקטובר 22, 2012

יש רק חברה אחת כזו ב-Call העולם – על העסק החברתי Call יכול

כבר קרוב ל-5 שנים עברו מאז שגיל ואפרת וינש הגו את הרעיון להקמת Call יכול, העסק החברתי שמעסיק כיום 235 עובדים בעלי מוגבלויות שונות.

הרעיון קם מרצון לייצר תעסוקה ומקצוע לאנשים שהמוגבלות שלהם מנעה מהם למצוא תעסוקה בשוק החופשי בגלל אי התאמה פיזית ברוב המקרים, כשהשאיפה העיקרית מבחינת שורת הרווח החברתית היא למזער את אחוז הלא מועסקים בקרב בעלי המוגבלויות בישראל, שכרגע עומד על 70% מתוך 800 אלף אנשים בעלי מוגבלויות.

אמיר עצמו עשה את המעבר הפיזי, תרתי משמע בין הדרכה וניהול במדי חברת פלאפון, לניהול והדרכת העובדים בחברת כל יכול והבין שהעסק מעניק גם מקצוע, סדר יום ופרנסה אבל יותר מכך הוא מעניק הזדמנות, מקום להצטיין בו ואת הבמה לעובדים להשתוות לכל אחד אחר.

בהתאם לכך, לקח אמיר כמה החלטות עסקיות וחברתיות לא פשוטות, שמטרתן לשפר ולייעל את העסק כעסק חברתי ובאותה נשימה להעניק לעובדים מסגרת שהיא הרבה יותר מרק מקום פרנסה

" הבחירה של כל יכול הייתה להוות עסק לכל דבר ולאו דווקא גוף שיקומי", סיפר אמיר, בעיקר בגלל זה אנחנו לא מעסיקים אנשי מקצוע מתחום השיקום או המגזר הסוציאלי אלא משלבים את המסגרת התעסוקתית ביום יום של העובדים ומשתפים פעולה עם הגורמים המקצועיים האחרים שמלווים אותם"

בהתאם לגישה זו, בעת המכירה ושיווק "כל יכול" ללקוחות פוטנציאליים, אמיר והצוות מציגים את העסק ככזה העומד בקריטריונים ובדרישות שהשוק מכתיב ומציג בראש ובראשונה את היכולות המקצועיות של העסק ושל העובדים

"מבחינתנו, זה מצריך אותנו להציג בכל פגישת מכירה, את ההישגים, הנתונים והמספרים שמעידים על ההצלחה שלנו כגוף מקצועי שמעניק שירות מענה קולי במיקור חוץ ואנחנו לוקחים בחשבון שיש לנו תחרות לא פשוטה בשוק"

גם בסיור ללקוחות פוטנציאליים העסק מוצג בהתאם למדדי הצלחה, יעדים עסקיים, קביעות ותפוקה ושאר המדדים שנבדקים כשלקוח עסקי מחפש שירותים דומים

אבל וזה האבל הכי חשוב, אי אפשר "לשים בצד" את הפן החברתי והייחודיות של העסק.

וללא ספק, עצם העובדה שמדובר בצוות עובדים מוכשר המורכב מבעלי מוגבלויות פיזיות ונפשיות, המציג מדדי הצלחה מרשימים, עוזרת בשיווק כל יכול ומציגה ללקוחות רווח כפול: גם עסק מקצועי ואמין וגם פרנסה ומסגרת לצוות.

מבחינת אישית, אמיר סיפר שהפרנסה היא רק השורה התחתונה ובדרך ישנם הישגים אדירים לצוות עצמו ודברים שבעינינו נתפסים שגרתיים, כמו הגעה למשמרות, מתן שירות מקצועי, דינאמיקה בעבודה וחיי חברה,הם הישגים חשובים בפני עצמם.

"יש פה שילוב אמיתי של העובדים במסגרת נורמטיבית מקצועית והדגש הוא על יעדים מקצועיים שבהם העובדים צריכים לעמוד, שיתף אמיר, הרצון שלנו הוא להעצים את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של העובדים"

מבחינת התכנית העסקית והתכנון לעתיד, אמיר הציג שהיעד הכלכלי המקורי של כל יכול, היה להגיע לרווחיות רק בשנה ה-5. באמצעות הקשרים האישיים והיכולות המקצועיות, כבר בשנה השנייה העסק השיג רווח וכיום לאור ההצלחה יש מחשבה לייצא את המודל העסקי חברתי לחו"ל

במפגש גם הזדמן לנו לראות את "האקשן" ובסיור במתחם העבודה יכולנו להתרשם מההתאמות הלוגיסטיות שנעשו לצרכים של העובדים כמו מרחב לכסא גלגלים, שעון נוכחות בגובה נגיש, לשמוע על ציוד קצה כמו האזניות המיוחדות של טובה, לצד תכנון עסקי טהור כמו הפרדת מתחמים בין הלקוחות השונים, ציוד טכנולוגי ועיצוב.

למדנו מהעובדים עצמם על האפשרות לקידום, להצלחה אישית במספר מישורים ועל ההזדמנות שכל יכול מהווה עבורם.

במהלך המפגש אמיר ציין את פרשת בזק שעלתה לכותרות לאחרונה וחשפה "כי בזק מעוניינת לסיים את ההיקשרות עם כל יכול ובכך לגרום להפסקת עבודה של יותר מ-200 עובדים"

בפועל, אמיר נתן את הגרסא האמיתית של המקרה ודווקא ציין לטובה את ההתנהלות של בזק וסיפר כי בשל התייעלות ארגונית, בזק הודיעה מראש שהיא תשקול להתיר את שיתוף הפעולה עם כל יכול ואפילו העניקה התרעה כדי למצוא לקוח חדש.

לצערו של אמיר גופי התקשורת בחרו להציג את הפן הטרגי ויותר מזה, לא לכבד את הבקשה של אמיר שלא לפרסם עד שהעובדים יעודכנו ועד שהנושא ייבדק לעומק.

בסופו של דבר שיתוף הפעולה נשאר כפי שהיה ועובדי כל יכול ימשיכו להעניק את השירות המצוין שלהם לבזק ולשאר החברות המובילות בשוק הישראלי כגון שטראוס, ויזה ועוד

הטלטלה שכל יכול עברה כחברה מהווה עבורנו בית ספר ליזמות: איך מתמודדים עם שינוי בשוק הסלולאר וכתוצאה מכך, צמצום היקף הפעילות של כל יכול. זו דוגמה מצויינת לדרך שכל יזם ומנהל עסק צועד בה וניתנה לנו אפשרות לחוות סיטואציה כזו בזמן אמת.

לסיכום המפגש תוך ראייה עסקית חברתית שימו לב לדגשים הבאים:

– החשיבה החדשנית בעסק החברתי הפכה "חיסרון" של העובדים בה ליתרון עסקי מובהק באמצעות קיצוץ בהוצאות הלקוח על תחלופת והכשרת כח אדם לטווח ארוך

– בכל רגע נתון הצוות הניהולי מקיים דיאלוג בין הפן העסקי לפן החברתי והשאלה העומדת לנגד עינהם היא האם הפעילות העסקית אכן ממנפת את המטרה החברתית

– בזכות ההשגים החברתיים החברה משתפת פעולה עם מספר בעלי עניין אשר באים לידי ביטוי הן כלקוחות והן כשותפים אסטרטגיים וכך החברה מגדילה את סיכויי ההצלחה שלה

– היזמים בחרו לבנות מודל עסקי חברתי מקיים שאינו נתמך כלל בפילנתרופיה ותרומות ומבוסס על הכנסות עצמאיות כך שכל זמן שכל יכול יספקו את השירות הנפלא שלהם הם מבטיחים את
השיקום, השילוב והפרנסה לעובדי החברה

ולסיום, הנה הקישור לכתבה המרגשת ששודרה במסגרת התכנית "עובדה" על כל יכול.

מוזמנים לשתף