עסק חברתי: שיווק ומכירות המפתח להצלחה
מאי 28, 2015
עסק חברתי: שיווק ומכירות המפתח להצלחה
יולי 2, 2016

4 הנחות שגויות שכל עסק חברתי חייב להימנע מהן

לשנות את המציאות, להשפיע על החברה, לעזור לאחרים ואפילו להרוויח כסף – נשמע מדהים נכון ?

הרעיון של לשלב בין רווח כלכלי לרווחה חברתית צובר בשנים האחרונות יותר ויותר תאוצה בארץ ובעולם

אנחנו רואים עוד אנשים, ארגונים, משקיעים וקרנות שרוצים לעשות טוב ולעשות כסף והמושג "עסק חברתי" פתאום נמצא על כל לשון

אבל אם רגע נעצור לבדיקת מציאות קצרה נגלה שכמו בעולם העסקים "הרגילים" גם ליזמים עסקיים חברתיים מצפה דרך מלאת אתגרים

במהלך השנים שאנו עובדים עם יזמים ועמותות זיהינו את הנחות היסוד השגויות שחוזרות על עצמן ושכדאי שכל מי שפועל במרחב ידע להתמודד איתן

1. כדי להקים עסק חברתי לא צריך השקעה גדולה

המציאות: עסק חברתי דורש ברוב המקרים השקעת משאבים גדולה יותר

 

אז החלטת להגשים את הרעיון שלך ולהקים מיזם. אז קודם כל, בדומה לעסק "רגיל" גם בעסק חברתי צריך לממן את הצוות, המוצר, השירות.

צריך לתכנן כמה זמן יקח עד שיכנסו הלקוחות הראשונים וכמה זמן יקח לכסות את ההשקעה אבל…

בנוסף להוצאות הרגילות, כדי להגשים את המטרות שבגללן בכלל מקימים את המיזם,צריך לממן ולהשקיע בפן החברתי

אם רוצים לקדם נוער בסיכון לדוגמא אז צריך לממן צוות סוציאלי ומדריכים שיוציאו לפועל תכניות שיקום, כשהקמנו את בית התכנה סיידר,

במטרה לייצר קריירה למתכנתים מהפריפרייה, היינו צריכים להוסיף את עלויות צוות ההדרכה והפיקוח

 

נכון שבמקרים אלו כמו בהרבה אחרים, ההשקעה הראשונית הייתה קטנה יותר אם היינו מקימים את אותו מיזם רק בלי הרגל החברתית

החדשות הטובות הן שעם תכנון נכון והוכחת היתכנות יש מגוון של בעלי עניין, משקיעים וגופים שאפשר לרתום אותם למשימה

 

2. בעסק חברתי קל יותר למכור בזכות הצד החברתי

המציאות: המטרה החברתית חשובה אבל יקנו ממך רק עם תעניק ערך אמיתי

 

למי שצפה בסדרה "סיליקון ואלי" הטעות הזו מאוד מוכרת. בסדרה, בצורה צינית, כמעט כל סטארט-אפ "מתהדר" באמירה שהוא עושה את העולם טוב יותר

בפועל, המטרה החברתית היא החשובה, זה נכון, אבל אם המוצר או השירות לא יענו על הצרכים של הלקוח ויתנו ערך יותר מהמתחרים

אז מאוד פשוט – לא יהיה לקוח…

 

מחקרים ומגמות בעולם מוכיחים שאנחנו לאט לאט הופכים לצרכנים "חברתיים" .

יותר ויותר אנשים בוחנים מה ההשפעה של המותג על הסביבה ועל החברה ולא רק על כמה זה עולה.

אבל עדיין, אנחנו נקנה כי קודם כל אנחנו מרוצים ומאמינים במוצר וכמובן כל עוד שהוא במחיר שמתאים לנו.

אם זה גם מקדם מטרה נוספת, זה WIN WIN לכולם

 

3. עסק חברתי הוא כזה שמעסיק אוכלוסיות מוחלשות

המציאות: יש מגוון של עסקים חברתיים שהוקמו כדי לטפל במצוקות מגוונות

 

רוב העסקים החברתיים שמקבלים חשיפה בישראל הם כאלו שפונים להעסקה ושיקום של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

מסעדת ליליות שמשקמת נוער בסיכון, כל יכול שמעסיקים אנשים עם מגבלה פיזית ונפשית, שכולו טוב שמפעילים 17 עסקים חברתיים עם מתמודדי נפש

אבל בפועל אנחנו עדים לעוד ועוד מיזמים שפותרים בעיות אחרות ופונים לשווקים אחרים. מקידום תרבות כמו תאטרון אלעד ו-ZEZE,

דרך אופנה כמו החצר הנשית וCO.CO שירותי קריאטיב ושיווק כמו סטודיו בין השורות ובלופ.

התפיסה שמשלבת בין העסקי לחברתי מטפלת היום בכל מיני סוגים של פערים חברתיים וסביבתיים, חינוך וכלכלה, שיוויון מגדרי וזכויות אדם והרשימה עוד ארוכה

 

בנוסף, בעסקים חברתיים האימקפט בא לידי ביטוי לא רק בשורה התחתונה אלא בכל מבנה העסק

לדוגמא, בתהליכי הפיתוח אנחנו מקפידים למצוא בכל שרשרת הערך של המיזם את הנקודות שבהן ניתן להוסיף ערכים

כמו תנאי השכר וההעסקה, עבודה עם ספקים הוגנים, צמצום פגיעה סביבתית בתהליכי הייצור ועוד

 

4. המיזם צריך בעיקר להתמקצע בהשגת המטרות החברתיות שלו ופחות בצד העסקי

המציאות: אם אין לך את הכלים והיכולות העסקיות הנכונות בטווח הארוך הכל יקרוס

 

ליזמים ועמותות יש ברק בעיניים, בכל פעם שהם מספרים על הפעילות שלהם יש איזה ניצוץ והתרגשות ולפעמים גם קל להסתנוור

להגשים את המטרות החברתיות ולשנות את המציאות בתחום שבחרת לפעול בו זה דבר אצילי ומדהים, אבל בלי הכלים המתאימים

מהר מאוד לא יהיה עם מי לעבוד.

 

בפיתוח של מיזם עסקי חברתי צריך לתת דגש מקצועי עמוק על תכנון נכון, על תמחור מדוייק, על תחזיות פיננסיות וגיוס מתאים

צריך לבנות את תכנית השיווק ומערך המכירה שבאמת יביאו לקוחות וצריך לדעת לזהות את בעלי העניין

שימנפו את המיזם ולרתום אותם בדרך האפקטיבית ביותר.

 

החכמה בתהליכי ייזום היא לזהות איפה החולשות שלך, איפה פערי הידע והניסיון ולדעת לבחור את אנשי המקצוע שיעזור להתגבר

על הפער הזה. לחלק מהיזמים יש ניסיון חברתי והם צריכים את המינוף העסקי, חלק הם אחלה אנשי עסקים אבל צריכים את החיבור והפתרונות מהעולם החברתי

עמותות הן אשפיות בטיפול בצרכים אבל לרוב אין להן את ההבנה והכלים העסקיים וכדי שכל אלו יצליחו, צריך להשלים את הפאזל יחד איתם.

id-100289919

 

 

 

 

 

 

 

 

אז אנחנו לא יודעים עם כבר שמתם את התרמיל על הגב והמקל ביד, כי המסע להקמת עסק חברתי כמו שקראתם

הוא ממש לא פשוט. מצד שני, אם יודעים לא לרוץ אחרי עדר, מתכננים ובודקים טוב טוב ולומדים מטעויות של אחרים

הסיכוי להצלחה רק הולך וגדל.

 

אנחנו מצידנו שיתפנו בתובנות מהמסע שלנו, עכשיו התור שלכם

נשמח אם תשתפו אחרים, ממש כאן למטה, מה לדעתכם הנקודות או הטיפים שכדאי לשים אליהם לב, כשיוצאים לדרך עסקית חברתית